Upprymda ungdomar simmar genom den ljumma sommarnatten. Vattnet är svart och stilla. Hamnbelysningen sprider ett gulaktigt starkt sken som lyser upp skummet från oregelbundna simtag. Roade följer vi dem uppmärksamt från sittbrunnens lugn i en av båtarna i hamnen. De kommer allt närmare.
Plötsligt ropar en av dem i tätklungan efter att ha uppmärksammat oss: ”-Vänd om, här finns ingen fest, det är bara en samling pensionärer!” Han pekar besviket mot oss. Som på en given signal vänder klungan och simmar snabbt under glada tillrop vidare till en annan del av hamnen där musiken blir allt högre. Vi tittar på varandra. Pensionärer?
Förvisso har vi alla fyllt 40, men ändå. Insikten landar inom mig. Jag som fram till dess har sett mig som en ung människa. Vital, förändringsbenägen och framåt. Visserligen lite mer stel, mer oböjlig, och med gråa streck längs tinningarna. Dagar blir till år och ibland blir man medveten om tiden på ett annorlunda sätt. Det som man inte märker när man kliver upp och går till jobbet dag efter dag.
Tjugo år har passerat sedan jag klev in genom entrén och in i företaget på riktigt. Då brukade jag springa med cykeln över axeln i backarna till jobbet om det hade snöat för mycket, det fanns en annan fysisk kraft då. Tio år har också passerat sedan jag axlade rollen som VD i vårt familjeföretag Järnmalmer. Det i en tid då världen tycks snurra lite snabbare. När förändringarna avlöser varandra och synen på arbete har omformats. En genomsnittlig företagsledare i Sverige sitter på sin post i ca 3,5 år. Jag tänker på alla år det har tagit att känna verksamheten, lära sig den från grunden, förstå kulturen och kärnan. Allt har olika perspektiv. Min föregångare och tillika far satt på sin post i 40 år.
Hälften av alla företag som startas i Sverige försvinner inom 10 år. Inom 20 år har nästan två av tre försvunnit. Som företagsledare har man rent krasst uppgiften att se till att företaget överlever. Leverera här och nu och samtidigt utveckla verksamheten så att den ska kunna leva imorgon. En avgörande faktor är att få med organisationen, att jobba med företagskulturen. Ofta är det enklare att rita upp strategier och planer, prata om mål och försäljning. Kultur äter strategin till frukost brukar man säga och det ligger mycket i det.
Genom att jobba mer med kulturfrågor upplever jag att man får människor att trivas och som drar åt samma håll och då kommer försäljning och måluppfyllnad på köpet. Oavsett vilket tidsperspektivet är så är nyckeln att som företagsledare inspirera, flytta gränserna och vara nyfiken och drivande i ett ständigt förändringsarbete. Det är den ständiga förändringen som tar oss vidare, anpassar oss till verkligheten, den ständiga förändringen som vårdar vårt arv.
Mattias Malmer
VD